Monday, November 1, 2010

Adakah kita keadilan begini ???

Akhirnya, cerita tentang Hakim Pao yang berusaha menegakkan keadilan dapat dilengkapkan.

Perancangnya sebenarnya adalah anak Raja Chai (Chai Yu) dari Dinasti yang terdahulu. Peta lombong tersebut diberikan oleh datuknya yang pada waktu dulu adalah Maharaja yang di guling kan. Chai Yu merasakan lombong tersebut milik keluarganya dan ingin mengumpulkan emas dari lombong tersebut bagi membina kuasa tentera bagi mendapatkan balik tahta yang terlepas. Dia merasakan dia berhak.

Akhirnya dalam penyiasatan Halim Bao, serta perbicaraan yang dilakukan, Cjhai Yu didapati bersalah dan dihukum pancung. Dalam proses memancung mengunakan Pancung Kepala Naga, Raja Chai ayah Chai Yu telah datang ke Mahkamah membawa satu satu "perintah Maharaja" dimana boleh dilepaskan dari dihukum mati. Tapi Hakim Bao telah menolak kerana perintah tersebut hanya untuk Raja Chai dan bukan untuk anaknya. walaupun dipujuk dan Raja Chai sanggup melepaskan haknya, Hakim Bao terus bertegas untuk meneruskan pemancungan.

Akhir cerita, Chai Yu yang di tuduh perancang utama pembrontakkan dan juga menyebabkan ramai rakyat yang dipaksa melombong emas terbunuh di pancung.

Yang menarik dari siri ini, ialah keadilan dapat ditegakkan walaupun ...

1. Raja Chai dari kerabat di Raja,
2 Rakan rapat Hakim Pao.
3. Anak raja tidak terkecuali walaupun ada "perintah maharaja"
4. Pilih kasih dalam menjalankan tugas.

Apa juga, yang sebenarnya diutarakan adalah keadilan yang diharapkan oleh semua. Kita di Malaysia hari ini amnya sangat-sangat mengharapkan keadilan serta kejujuran. Undang-undang ditegakkan, kejujuran dalam menjalankan tugas, tak kira bangsa dan keturunan, miskin dan kaya, saudara atau orang biasa.

Walaupun pernah berjasa, kalau ada kesalahan yang dilakukan, maka layaklah dia menerima padahnya. Sekiranya KEADILAN dapat ditegakkan, rakyat akan merasa yakin. Sebagai rakyat yang bersyukur, yang baik kita terima dengan hati gembira, tetapi yang salah, tidak jujur dan yang paling utama menyalah gunakan kuasa perlu di tentang secara sah dengan mengunakan sistem kehakiman yang sempurna.

Oleh yang demikian, kita sangatlah berharap.

No comments: