Sunday, October 24, 2010

Istana Keadilan = Keadilan cara "Justice Pao"

Sejak berberapa minggu ini saya berusaha untuk tidak ketinggalan menonton satu siri drama cina di TV2, RTM, iatu "Justice Pao" diantara jam 6.00 - 7.00pm. Bukan pun faham bahasanya, tak pasti pula, mandarin ke, cantonese ke atau hokkien ?

Tapi, jalan ceritanya menarik. Dah berberapa kali ada cerita dengan thema "Justice Pao" ni, tapi tak pernah pula minat nak tengok, tapi kali ini, seronok pula.

Jalan ceritanya mudah, tak berbeli-belit, ada sistem kehakiman pada zaman Maharaja Cina, dinasti mana tak la pula ingat, tapi keadilan ditegakkan dengan keupayaan Hakim Pao ini yang sangat telus dan jujur, disokong oleh penjawat awam yang berdedikasi serta sokongan padu Maharaja sendiri. Jadi secara tidak langsung, apabila ada aduan, ia akan di siasat dengan telus dan teratur serta berhati-hati bagi memastikan bahawa tidak ada fitnah, tidak ada pilih kasih dan sebagainya yang akan merosakkan keadilan yang sepatutnya.

Apabila tersabit kesalahan, maka "Hakim Pao" mempunyai menjatuhkan hukuman dan dijalankan terus, di penjara atau sekiranya dibolehkan, di Pancung. Ada pancung kepala anjing, kepala singa dan kepala naga. Agaknya ikut orang dan jenis kesalahannya.

Ada dua tiga kes yang telah selesai dan hukuman dijatuhkan. Isu yang sedang keudara sekarang, ialah cerita seorang Datuk Bandar yang terbabit dalam kes melombong dan mencuri emas negara. Datuk Bandar ini berjaya membunuh orang-orang yang tahu akan pembabitannya, maka hakim ini terpaksa mencari bukti yang dapat mensabitkan kesalahannya.

Apabila menonton siri ini, kita bertanya pada diri, adakah ini cereka seronok, atau ia boleh berlaku dalam kehidupan harian. Baik kes berprofil tinggi sekarang, atau apa juga kes yang sedang tertunggak.

Baru-baru ini, MACC dan AG ada berkata yang ada kes mereka gagal/kalah kerana perkara teknikal. Bagaimana ini terjadi, ambil mudah atau tidak berupaya atau sengaja tak cukup bukti? Kita sangat mengharapkan agar keadilan di tegakkan.

Adakah hari ini, dengan satu bangunan yang canggih di Putrajaya "Palace of Justice" dan semua mahkamah yang ada mengikut kategorinya, dapat melaksanakan keadilan yang sewajarnya.

Kita sangat-sangat berharap.

1 comment:

Mr Lonely said...

nice blog.. have a view of my blog when free.. http://www.lonelyreload.blogspot.com .. do leave me some comment / guide if can.. if interested can follow my blog...