Monday, April 19, 2010

HARIMAU MALAYA

Bila buat search dengan nama Harimau Malaya, ada 237,000 results.

Tapi yang menghairankan ialah, banyak juga yang dikaitkan dengan Bolasepak Malaysia. Kalau kita ikut status Bolasepak Malaysia, nampak gayanya "HARIMAU BELANG" atau PANTHERA TIGRIS MALAYENSIS" ini dalam kategori yang sememangnya membimbangkan. Apakan tidak kalau kita tidak berhati hati dan mengambil iktibar, zaman dahulu bolasepak kita digeruni sekurang kurangnya di rantau sebelah sini. Korea Selatan, Jepun sama 'standard' lah kiranya, tapi sekarang mereka dah merasa "FIFA WORLD CUP", kita terhegeh-hegeh lah nak menang SEA GAMES (tahniah menang Gold Medal baru2 ini).

OK, bukan nak cerita tentang Bolasepak, tapi nak kaitkan sikit aje. Mengikut kajian, ada atau masih ada lebih kurang 500 ekor lagi, dalam hutan (tak kira sendiri ... seram, nak dekat). Yang selalu tengok dalam gambar, TV dsb. Oh ya adalah tenggok kat berberapa Zoo, tapi tak berani nak dekat sangat, takut kena ngap. Lagi pun kalau dekat-dekat baunya aduhai lah hancingnya.

Tapi, yang utama ialah kenapa kita harus mengambil "SERIOUS" tentang Pak Belang kita ni. Sebab utamanya ialah, ia adalah "IKON NEGARA". Kalau kita tak ambil peduli, nanti satu hari kita tengok gambar aje atau kat tv, pasal semuanya dah pupus. Kalau ikutkan, Maybank, PROTON dah lekatkan sebagai LOGO KORPORAT, tapi Pak Belang sebenarnya yang kita ank cerita. Dah ada pun cadangan nak tukar dari HARIMAU ke Katak la, Ayam la, Lembu, tikus la atau Beruk, tak ke haru kita!!!

Oleh yang demikian, kita kena mulakan dari sekarang. Dr Bala dah mulakan, dan ada 108 BLOG yang turut serta. Ada cerita, ada gambar dan banyak lagi.

Hari sabtu lepas (17hb April 2010) semasa sukan tahunan SK Bandar Anggerik, Shah Alam, salah satu rumah sukan(rumah kuning) telah mengambil Harimau Malaya sebagai Maskot mereka, dan diatas sifat kreatif mereka, mereka telah dipilih sebagai pasukan perbarisan paling kreatif. AAUUUMMM.

Berberapa organisasi telah memulakan langkah tertentu, diantaranya ialah MYCAT, WWF selain dari PERHILITAN. Kita perlu mengorak langkah bagi memastikan "PAK BELANG" kita sentiasa mengAAUUUMMM.

Mari kita selamatkan "PAK BELANG" ... AAUUUMMM

11 comments:

Monyet King said...

very gooood... Tulis lagi ye.

Mas Ai said...

Auuummm jugak,..:)

Anonymous said...

saye tak tau saye dapat masuk ~ ok saye tulis sekarang... hehe

Leonora Halim said...

aummmmm... grrrrr....
tiger blogfest singgah2 jugak... :)

Djole said...

Hello! I translated your post to English, and I must say I really like it.

You asked me about tiger spicies in my photos, those are Sumatran tigers.
Those two photos taken by me(last two) are from Zoo in Prague.

And you are not mistaken, my location in Belgrade, Serbia (hope you know where Serbia is :D )

Terima kasih (I wanted to say thanks, so I hope I wrote it good)

:)
http://mylife-djordje.blogspot.com

Monyet King said...

how many blogs did you manage to visit ?
there are some blogs who have not written anything yet.

Unknown said...

Alot of Ppl are still very ignorant towards the crisis faced by the tigers...

i was told to get a life when i talk about crisis of tigers or other wild animals....

erm we need to brain wash them :D

Unknown said...

nice one! keep it up!

ATV KALUMPANG said...

Cinta Alam Malaysia

Saya mengoperasikan ATV di salah satu kawasan Hulu SELANGOR (Hutan Simpan Gading Kerling)dan menurut ceritanya memang ada kelibat Pak Belang di sini...setakat ni saya tak terjumpa lagi (minta dijauhkan..)manalah tau kalau u nak buat ekspedisi cari pak belang di sini boleh lah contact saya..:)

wilykat said...

Nak ikut ekspidisi!

Lisa said...

Interesting findings. Thank you for sharing.

My blogfest contribution is one post before the latest post.