Thursday, May 6, 2010

Countdown ... UK Election

Hari ni, tinggal 1039 hari sebelum PRU13.

Tapi, arah ke 10 Downing Street telah bermula, tolak campur adalah 24 jam lagi. Maka Gordon Brown dari Parti Buruh yang sekarang ni PM ada peluang ke nak balik sana? Nasib dia la, kalau pulang hanya untuk kemas beg aje. Agaknya kalau di UK sana, sekiranya tukar kerajaan seperti biasa berlaku ada tak kecoh-kecoh macam kat sini. Kepong sana, kepong sini, ... ceritanya kata ada dokumen hilang kena shred, kena buang/bakar.

Procedure tukar kerajaan lancar macam mana ye?? Saya teringat ada satu cerita "The West Wing", proses tukar Presiden Amerika sunggoh unik dan teratur. Tak tahu la, kot-kot hanya dari Hollywood, tapi kalau cara itu sebenarnya memang sungguh menarik. Nanti kalau ada masa, nak buat research sikit, cara-cara peralihan kuasa.

Bukannya apa ...

Saya rasa kita kat Malaysia ni, tak dapat membezakan yang mana satu penting, sebab tu la Blog ini mengarah kepada Cinta Alam Malaysia, negara tercinta ini kita utamakan, tak kira siapa, asal Malaysia First (http://malaysiafirst.blogspot.com). Kita boleh belajar dari sesiapa, tapi kita kena ingat inilah tanah tumpah darah kita, dan bagi yang telah mendapat kerakyatan mereka, utamakan negara ini. Bak kata perpatah lama "Dimana bumi dipijak di situ langit di junjung". Lagi satu "Hujan emas dinegeri orang, hujan batu dinegeri sendiri, lebih baik negeri sendiri".

Jadi pilihanraya itu satu proses aje, selesai proses itu, ikut amalan tertentu, kemajuan negara kita utamakan, jalankan tanggung jawab masing-masing. Tidak ada siapa sebagai individu lebih berhak dari individu yang lain, atau satu organisasi lebih berhak dari organisasi yang lain.

Kita ni ikut sistem British, ada Raja Berpelembagaan. Ada Dewan Rakyat dan ada Dewan Negara. Kalau ikutkan, sistem kita ni sedia dengan "Seperation of Power", ada pembuat dasar (legislative), ada kerajaan (Executive) dan ada Kehakiman (judiciary).

Kerajaan yang terbentuk dengan majoriti di parlimen pula disokong oleh penjawat awam. Disni saya suka menekankan mereka ini penjawat awam (civil servant/publicservice) bukannya government servant. Sorry la ... yang tak setuju tu, kita tak nak gaduh ... okay.

Saya teringat ada satu siri menarik di TV dulu, Yes Minister, ia sangat 'reflective' kepada apa yang ingin sampaikan.

Bab seterusnya, sambung lain kali la ada banyak masa, kalau tak ada 'snap election', masih lagi 1039 hari. Saya nak cadangkan satu sistem yang mana bila Parlimen dan DUN dibubarkan, kerajaan sementara yang diketuai oleh satu Suruhanjaya yang dianggotai oleh "...... siapa2 yang diterima sebagai adil oleh semua pihak".

eemmm ... Siapa dapat Jaguar PM Britain, Brown, Cameron atau Clegg? Kita tunggu ...

No comments: