Monday, May 3, 2010

1042 hari lagi ... Apa yang kita hendak ???

Fikir punya fikir apa yang kita hendak? Banyak ... banyak sekali.

Boleh ke dapat, kata orang kalau tak minta mana boleh dapat? Jadi saya rasa kita kena minta la, kalau dapat okay, kalau tidak tak rugi apa? Kalau orang Sibu sekarang ni senang sikit, kerana ada sebab pemintaan mereka boleh jadi kenyataan, PM pun dah ada kat sana, senang nak bantu mana yang kurang atau terlepas pandang oleh MP yang baru saja meninggal kan alam ini dan sementara menunggu MP baru dipilih. Orang Hulu Selangor kira okay la, dah selesai, dan dah balik aman tenteram dah.

Di Malaysia ada 222 kawasan Parlimen. kalau conggak mudah, sebelum 8hb Mac 2013, kena ada PRU yang ke13. Makna nya akan ada lah 222 kerja kosong untuk Parlimen. Selain dari Sarawak yang akan mengadakan Pilihanraya Negeri paling lewat tahun depan, 12 Negeri dan 1 Wilayah Persekutuan juga akan ada banyak kekosongan yang sangat ketara. Jadi selain dari ADUN dan MP, juga akan ada banyak lagi jawatan awam yang akan kosong, PM, TPM, Menteri Timbalan Menteri, MB, EXCO dan jangan lupa Speaker Dewan Rakyat dan Dewan Undangan Negeri.

Tak lama ada 1042 hari aje lagi, kita buat "COUNTDOWN" okay.

Barisan Nasional memerintah Malaysia sebagai Kerajaan Persekutuan dan 9 Negeri, manakala Pakatan Rakyat memerintah 4 Negeri. Jadi apa juga yang terjadi diantara hari ini hingga ke hari pembubaran Parlimen dan Dewan Undangan Negeri, kita kenalah bersedia, baik yang terpilih sekarang, kot kot nak dicalunkan lagi, dan kita sebagai "BOSS" mereka, barulah betulkan, kerja tak sampai 5 tahun sekali, melainkan berberapa oorang yang kena kerja dua kali dalam PRK yang dah selesai atau yang akan berlangsung di Sibu pada 16hb Mei 2010 nanti.

Di United Kingdom, Parti Buruh pimpinan Gordon Brown ikut cerita akan kalah dan kemungkinan besar tidak ada majoriti mutlak, kena kerjasama atau yang menang kena jadi kerajaan minoriti. Susah lah nak buat dasar, tapi kalau baik untuk UK, sepatutnya Ahli Parlimen kena fikirkan Negara lah dulu, sebelum fikir pasal parti. Tak ke haru kalau tak dapat sokongan, kena tinggalkan 10 Downing Street lah PM Brown. Kalau tak silap hari khamis ni, maka adalah 3 hari lagi.

Kat Perak, MB Zam beri bantuan kepada MCA (dalam Berita Harian hari ini, RM50,000 tahun ni dan RM100,000 tahun depan), kenapa kat MCA bukan kat semua ADUN ya. Di Dewan Negara 4 orang dapat jadi Senator, Palanivel yang telah berkorban untuk Samy dan Ezam yang telah kembali kepada UMNO, yang dua lagi tu tak berapa kenal. Apa kerja Senator ya???

Sekarang kita balik kepada soalan asal ... Apa yang kita hendak???

Saya nak banyak, banyak sekali, sampai tak dapat nak tulis lagi...

Tapi ... secara keseluruhannya saya nak satu negara yang aman damai dengan keadilan yang saksama dimana setiap rakyat mempunyai peluang untuk berjaya dan dibantu apabila perlu. Kalau Perlembagaan yang sedia ada ni dapat menjamin kesejahteraan kita, ia perlu dipertahankan sepenuhnya, kalau ada perkara atau fasal yang boleh diperbaiki, kita usahakan. Dari situ pembuat dasar yang kita pilih nanti kena fahamlah tanggung jawab mereka masa kat Parlimen atau Dewan Undangan Negeri. tapi semua dah baca dan tahu ke pasal Perlembagaan Malaysia. Kalau belum baik baca, nanti tanyalah mereka yang nak jadi wakil tu, mereka dah baca dan faham ke belum.

Kepada pimpinan BN dan PR, saya nak rancangan yang kuat, orang yang berkaliber, tak payah lah 'politik' dan 'rhetorik', buat yang baik untuk kami rakyat, yang lain tu secara otomatik akan jatuh pada tempatnya, termasuk lah pangkah tu nanti. Biar lah orang tu "BERSIH", muda ke tua tak pe, cina ke india ke melayu ke, orang asal ke, janji mereka tu ... "BERSIH". Kalau polisi baik, orang "BERSIH" maka yang lain tu mudah.

Dah baik, "BERSIH", ada pula sistem "ENFORCEMENT" yang telus dan tak pilih bulu. Yang betul dibetulkan yang salah disalahkan. Lepas tu kira okay la.

Ini kira secara keseluruhan la, nanti saya nak sentuh pasal "PELAJARAN".

bersambung ...

No comments: